Menu
EN
X

تاریخچه مترو

گاه‌ شمار احداث راه‌آهن شهري (مترو) در تهران

 

سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهري در تهران به 130 سال قبل بازمي‌گردد. تاسيس ترامواي شهري از جمله نكات پيش‌بيني شده در امتيازنامه‌اي بود كه بارون ژوليوس دو رويتر در عهد ناصرالدين شاه روي كاغذ آمد.

در همين سال‌ها يك خط راه‌آهن روزميني بين دروازه شهري ري (حضرت عبدالعظيم) و ميدان باغ شاه موسوم به واگن اسبي احداث شد.

 

 ایستگاه ماشین دودی


سال 1350 :

 

  • شروع مطالعات اجتماعي ، اقتصادي و ترافيكي شهر تهران و پيش‌بيني تغييرات آن براي سال 1370 توسط شركت فرانسوي سوفرتو وابسته به موسسه دولتي ترابري پاريس(RATP)

 

سال 1353 :

 

  • ارايه گزارش نهايي و انتخاب سيستم مختلط خيابان - مترو (سيستم مختلط شامل يك شبكه خياباني با يك كمربندي در پيرامون منطقه مركزي و دو بزرگراه براي نواحي تازه‌ساز شهري و يك شبكه مترو با 7 خط كه به وسيله شبكه اتوبوس‌راني و تاكسي‌راني تكميل مي‌شد)

 

سال 1354 :

 

  • تصويب قانون تاسيس شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) توسط مجلسين شوراي ملي و سنا و اجازه به شهرداري تهران جهت تاسيس شركت راه‌آهن   شهري تهران و حومه (مترو)
  • تصويب اولين اساسنامه شركت مترو ي تهران حاوي 37 ماده و 4 تبصره و ابلاغ به دولت
  • تصويب احداث 4 خط مترو در فاز يك توسط شهرداري، انجمن شهر و سازمان برنام

 

سال 1355 :


  • انعقاد قرارداد با مهندسين مشاور RATP و سوفرتو جهت مطالعه و طراحي خطوط مترو        

 

سال 1356 :

 

  • شروع عمليات اجرايي قطعه يك از خط يك مترو

 

سال 1358:

 

  • اجراي 2300 تونل و بخشي از سازه 3 ايستگاه حدفاصل بزرگراه شهيد حفاني و خيابان شهيد بهشتي

 

سال 1360:

 

  • توقف كامل طرح (هيئت وزيران تصويب نمود كه طرح متروي تهران به‌طور كامل متوقف و كليه قراردادها به نفع جهموري اسلامي مورد تجديد نظر قرار گيرد)

 

سال 1363:


  • طرح مسئله ضرورت احداث مترو در نماز جمعه تهران در تاريخ 5/11/63 توسط آيت ا... هاشمي رفسنجاني رياست محترم وقت مجلس شوراي اسلامي كه به خطبه مترو معروف گرديد (فايل صوتي - تصويري خطبه مترو)

 

سال 1364 :

 

  • ابلاغ مصوبه اجراي طرح مترو به وزارت كشور 

 

سال 1366 :


  • فعاليت مجدد احداث پروژه راه‌آهن شهري تهران و حومه با احداث 2 خط درون‌شهري شمالي – جنوبي و 
    شرقي – غربي به يك خط برون‌شهري تا گلشهر كرج جمعاً به‌طول 90 كيلومتر و 52 ايستگاه

سال 1374 :

 

  • عقد قرارداد براي خريد تجهيزات ثابت و متحرك خطوط 1 ، 2 و 5

 

سال 1377 :

 

  • افتتاح و بهره‌برداري از قطار سريع‌السير تهران – كرج (صادقيه – كرج)

 

سال 1378 :

 

  • افتتاح و بهره‌برداري از بخش غربي خط 2 ، از ايستگاه صادقيه (تهران) تا امام خميني (ره)

 

سال 1380 :

 

  • افتتاح و بهره‌برداري از نيمه شمالي خط يك از ايستگاه ميرداماد تا علي‌آباد به طول 6/14 كيلومتر و 17 ايستگاه

 

سال 1381 :


  • افتتاح و بهره‌برداري از پايانه و تعميرگاه غرب خط 2 متروي تهران
  • بهره‌برداري از خط يك از ايستگاه علي‌آباد تا حرم‌مطهر به طول 8/10 كيلومتر و 3 ايستگاه

 

سال 1382 :


  • بهره‌برداري از بخش شرقي خط 2 ، از ايستگاه امام خميني (ره) تا بهارستان به طول 2 كيلومتر و 2 ايستگاه

 

سال 1383 :


  • بهره‌برداري از ايستگاه ايران‌خودرو (خط 5)
  • بهره‌برداري از خط 5 از ايستگاه كرج تا گلشهر به طول 10 كيلومتر

 

سال 1384 :


  • بهره‌برداري از ايستگاه چيتگر (خط 5)
  • بهره‌برداري از ايستگاه باقرشهر (خط 1)
  • افتتاح و بهره‌برداري از پايانه فتح‌آباد
  • افتتاح نيمه شرقي خط 2 به طول 9 كيلومتر و بهره‌برداري از ايستگاه‌هاي دانشگاه علم و صنعت ، سرسبز و شهيد مدني

 

سال 1385 :


  • بهره‌برداري از ايستگاه‌هاي سبلان و دروازه‌شميران (خط 2)
  • بهره‌برداري از ايستگاه نظام‌آباد و گلبرگ (خط 2)
  • بهره‌برداري از ايستگاه اتمسفر (خط 5)
  • بهره‌برداري از ايستگاه امام حسين (ع) (خط 2)

 

سال 1386 :


  • بهره‌برداري از ايستگاه اكباتان (خط 5)
  • بهره‌برداري از ايستگاه شاهد (خط 1)

 

سال 1387 :


  • بهره‌برداري از خط 4 متروي تهران به طول 5/2 كيلومتر از ايستگاه دروازه‌شميران تا فردوسي
  • بهره‌برداري از ايستگاه ميدان شهدا (خط 4)

 

سال 1388 :


  • بهره برداري از مسير ايستگاه شهيد حقاني تا ايستگاه قلهك و سه ايستگاه ميرداماد - دكتر شريعتي و قلهك ( توسعه شمالي خط 1 )
  • بهره برداري از مسير ميدان فردوسي تا ميدان انقلاب ( خط 4 )
  • بهره برداري از كارخانه سگمنت سازي
  • آغاز عمليات اجرايي ايستگاه تقاطعي اكباتان از خطوط 4 و 5
  • آغاز عمليات عمراني بخش شمالي خط 3
  • بهره برداري از پست برق قيطريه
  • بهره برداري از ايستگاه قيطريه ( توسعه شمالي خط 1 )

 

سال 1389 :


  • بهره برداري از ايستگاه فرهنگسرا ( توسعه شرقي خط 2 )
  • بهره برداري از مسير ايستگاه ميدان شهدا تا ايستگاه شهيد كلاهدوز به طول 5/5 كيلومتر با راه اندازي ايستگاه مذكور (خط 4)
  • بهره برداري از ايستگاه هاي چهارراه وليعصر (عج) و نبرد (خط 4)

 

سال 1390 :


  • بهره برداري از ايستگاه شهيد دكتر حبيب‌اله ( خط 4)
  • بهره برداري از ايستگاه كهريزك(  خط 1)
  • بهره برداري از ايستگاه شيخ الرئيس (خط4)
  • بهره‌برداري از ايستگاه استاد معين (خط4)
  • ورود ماشين حفار خط 3 متروي تهران به ايستگاه ميدان راه‌آهن
  • افتتاح ايستگاه پيروزي (خط 4)     
  • افتتاح ايستگاه تجريش (خط يك) 
  • تست گرم آخرين قطعه غربي خط 4 (ايستگاه ارم سبز)

 

سال 1391 :


  • افتتاح ايستگاه نيروي هوايي  (خط 4)  
  • افتتاح 4 كيلومتر تونل پاياني از بخش غربي خط 4 و دو ايستگاه ارم سبز و شهرك اكباتان    
  • افتتاح 7كيلومتر ار بخش مياني خط 3 حدفاصل ايستگاه شهيد بهشتي تا چهارراه وليعصر (عج)      

سال 1392 :


  • تست سرد (راه اندازی آزمایشی) بخش جنوبی خط 3 از چهارراه ولیعصر (عج) تا بزرگراه آزادگان     
  • تست گرم نيمه جنوبي خط 3

 

سال 1393 :


  • افتتاح نيمه جنوبي خط 3 از چهارراه ولیعصر (عج) تا بزرگراه آزادگان
  • افتتاح دو ايستگاه ميدان وليعصر (عج) و شهرك شريعتي (خط 3)

 

 

سال 1394 :


  • افتتاح ايستگاه شهداي رسانه (فاطمي) (خط 3)
  • افتتاح ايستگاه عبدل آباد (خط 3)