Menu
EN
X

روش های ساخت

مليات احداث تونل

احداث تونل در زير شهر تهران خالي از اشكال نبود، رسي بودن خاك، وجود خاك هاي دستي در تونل، احتمال ريزشي بودن خاك و همچنين بالا بودن سطح آب هاي زيرزميني از جمله مشكلات عمده احداث تونل در اين شهر بوده است. حفاري تونل هاي مترو به سه روش ماشين حفار، اتريشي و ترانشه باز انجام گرفته است.

روش ترانشه باز

براي احداث تونل با اين روش ابتدا بررسي و آزمايش هاي ژئوتكنيكي جهت تشخيص لايه هاي زمين و مقاومت خاك در مسير حفر تونل انجام مي گيرد. پس از خاكبرداري و گود نمودن تونل اقدام به تسطيح كف گود نموده و آن را با قالب لغزنده قالب بندي، آرماتوربندي و سپس بتن ريزي مي كنند.



 

 

 

 

 

 روش اتريشي

 

 در روش اتريشي ، ابتدا به همان روشي که در حفر قنوات استفاده مي شود با يک شفت يا رمپ به عمق مورد نظر رسيده ،سپس اقدام به حفر تونل مي نمايند. تونل در مقطع فوقاني و تحتاني خاکبرداري شده ، ابتدا حفاظت موقت مي شود و در نهايت با قالب تلسکوپيک قالب بندي ، آرماتور بندي و بتن ريزي مي گردد.

 




روش ماشين حفار

احداث تونل با ماشين حفار (زوکور) در مناطقي که سطح سفره آب هاي زير زميني بالا بوده و نيز در خيابان هاي پر ترافيک انجام مي شود. 
در اين روش ، با احداث يک رمپ، ماشين حفار در عمق زمين جاي گرفته و از زير زمين شروع به حفاري و احداث تونل  مي نمايد. 
ماشين حفار زوکور از يک ورقه سپري استوانه اي به قطر 9 متر و به طول 9/6 متر که به يک دستگاه خاک برداري دوار با مقاومت زياد و تعدادي چک هاي هيدروليکي که به طور افقي حرکت مي کنند مجهز مي باشد. 
سرعت پيشروي ماشين 3 متر در ساعت است. به اين صورت که ماشين تونلي به قطر 9 متر و به طول 5/1متر را حفاري نموده و خاک آن را به سمت عقب هدايت مي کند.سپس قطعات پيش ساخته بتني توسط ماشين نصب مي گردد. خاک هاي حفاري شده توسط تسمه نقاله به قطارهاي حمل خاک که در پشت ماشين قرار دارند ، هدايت مي شود. 
طول تسمه نقاله 45 متر و عرض آن 5/1 متر و داراي سرعتي معادل 19 متر در دقيقه و ظرفيت جابجايي خاک آن حدود 1600 تن در ساعت مي باشد. به اين ترتيب تونلي به قطر 9 متر توسط ماشين حفار احداث مي گردد.