Menu
EN

خطوط مکمل

به‌منظور تقويت جذابيت شبكه حمل و نقل عمومي و سرويس‌دهي بهتر به مناطق با تراكم كم‌تر، پنج خط قطار سبك شهري و يا شبكه اتوبوس سريع (BRT) به‌طول 60 كيلومتر پيشنهاد شده‌است. تمامي اين خطوط سرويس‌هاي محلي را فراهم كرده‌اند كه برخي از اين خطوط به مناطق تازه توسعه يافته مثل منطقه 22 و يا مركز شهري دوشان تپه و يا مراكز بين‌المللي آتي جنوب، ايستگاه راه‌آهن تهران (قلعه مرغي) تخصيص داده شده‌اند. برخي ديگر نقش مكمل داشته و وظيفه تغذيه خطوط اصلي سريع‌السير را دارند. خطوط پيشنهادي توانايي بهره‌برداري با سامانه تراموا و سامانه اتوبوس سريع را دارند. اين خطوط را خطوط مكمل مي‌نامند.

 

-  تراموا يا اتوبوس سريع با مسير ويژه

براي يكپارچه سازي حمل و نقل عمومي شهري بصورت موفقيت‌آميز، از اينگونه سامانه‌ها به‌عنوان يكي از عوامل تغذيه كننده و افزايش دهنده جذابيت مناطق تحت پوشش خود استفاده مي‌شود. كاهش ترافيك و انواع آلودگي‌ها و زيبا سازي سيماي شهري از مزاياي استفاده از اين سامانه مي‌باشد.

 خطوط BRT / تراموا پايانه 1  پايانه 2
 مسير يك  ايستگاه ايران خودرو (سريع‌السير)  ايستگاه وردآورد (سريع‌السير)
 مسير دو  ايستگاه نواب (خطوط شماره 2و7)  فرودگاه دوشان تپه
 مسير سه  فرودگاه دوشان تپه  قنات كوثر
 مسير چهار  خيابان شوش (خط شماره 1)  ميدان شمشيري
 مسير پنج  فرودگاه دوشان تپه  ميدان بسيج

-  مونوريل

مونوريل به‌عنوان سامانه‌اي اختصاصي، لوكس و پرخرج شناخته شده و داراي ظرفيت و توانايي‌هاي نسبتاً محدودي مي‌باشد. يك خط مونوريل به‌منظور تكميل برنامه بلندمدت حمل و نقل ريلي تهران و براي فراهم كردن اتصال خطوط يك و هفت و ارايه خدمت اختصاصي به نمايشگاه بين‌المللي تهران و برج ميلاد در نظر گرفته شده‌است. اين خط مي‌تواند خط سريع‌السير شماره سه را در ميدان صنعت به خط سريع‌السير شماره چهار متصل كند و همچنين به ايستگاه صدر از خط يك واقع در خيابان شريعتي متصل شود و به شهرك غرب، سعادت آباد، اوين، ولنجك، الهيه، افريقا و قيطريه خدمت نمايد.

اشكال متعددي از سامانه‌هاي حمل و نقل مي‌توانند به نيازهاي خاص و كم ظرفيت در زمينه حمل و نقل ريلي شهري تهران پاسخگو باشند. با ملاحظه ابعاد و تراكم شهر و لزوم تناسب با وضعيت تهران بزرگ در آينده، سامانه‌هاي حمل و نقل سريع انبوه (MRT) پيشنهاد گرديده كه قبلاً نيز به‌اجرا درآمده‌است.

حمل و نقل ريلي سبك (LRT) در مناطقي كه تقاضا براي سفر كم است مي‌تواند انتخاب شود. مونوريل عموماً جهت خدمت‌رساني در موارد خاص انتخاب مي‌گردد.سامانه‌هاي MRT زماني كه تعداد مسافران كم باشند و اجرا در سطح خيابان امكان‌پذير باشد، مي‌توانند با سامانه‌هاي تراموا يا سامانه اتوبوس سريع(BRT) تكميل گردد.