Menu
EN
X

کارآیی شبکه

شبكه حمل‌ونقل ريلي تهران در بلندمدت، نقش بسيار مهمي در رساندن سهم حمل‌ونقل عمومي به 45 درصد تا سال 1409 را دارد. اين امر مستلزم ايجاد ظرفيت بيش از پانزده ميليون سفر در روز توسط شبكه حمل‌ونقل عمومي است.با اجراي اين برنامه ، شبكه ريلي نزديك به ده ميليون سفر روزانه را جذب خواهد كرد . يك چهارم اين ظرفيت به چهار خط سريع‌السير و نيمي از آن به هشت خط متروي درون‌شهري مصوب اختصاص داده شده است كه به قلب شهر خدمت‌رساني مي‌كنند.

                                                                                          

جابه‌جايي‌هاي برنامه‌ريزي شده براي هر ايستگاه اهميت برخي از ايستگاه‌هاي تقاطعي اصلي را برجسته مي‌سازد. مهمترين اين ايستگاه‌ها با 500 هزار جابه‌جايي در روز از اهميت ويژه‌اي برخوردارند و بايد از هم‌اكنون به فكر طراحي مجتمع‌هاي ايستگاهي اطراف آن بود كه وظيفه آن به عهده شركت مجتمع‌هاي ايستگاهي گذاشته شده است.

تعدادي از ايستگاه‌هاي تقاطي ، ارتباط‌دهنده‌هاي مهمي مابين خطوط هستند كه براي جا‌به‌جايي 300 هزار سفر در روز سازماندهي شده اند. بيشترين بار جابه‌جايي مسافرين در ايستگاه‌هاي تقاطعي خطوط يك تا چهار مي‌باشند كه به ناحيه‌هاي تجاري و مركزي شهر تهران خدمت‌رساني مي‌كنند.

خوشبختانه تا به حال شوراي اسلامي شهر تهران از 12 خط ، ساخت 8 خط درون شهري را تصويب كرده است. طرح جامع حمل‌ونقل ريلي با كمك معاونت‌هاي حمل‌ونقل و ترافيك و شهرسازي شهرداري تهران در طرح جامع شهر تهران گنجانده شده‌است.

 

ظرفيت سفرهاي روزانه توسط شبكه حمل‌ونقل عمومي در كلان‌شهر تهران در سال 1409


وسيله نقليه

تعداد سفر روزانه(ميليون)

درصد

خطوط سريع‌السير

45/2

26

خطوط مترو

28/7

74

مجموع

73/9

64

اتوبوس

55/5

36

ظرفيت كل حمل‌ونقل عمومي

33/15

100