Menu
EN

اطلاعات كلي و پيشرفت مترو و اتصالات

با توجّه به مركزيت سياسي و اقتصادي تهران با جمعيّت هشت ميليون نفر كه هر ساله به ميزان 1/1 درصد رشد دارد. احداث شهرهاي اقماري و هدايت جمعيّت به سمت اين شهرها، لازم است چندين خط مترو اتصال به شهرهاي اقماري ساخته شود.

هيأت دولت و وزارتخانه راه و شهرسازي به اتصال شهرهاي اقماري تهران مانند شهرهاي پرند، هشتگرد و فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره)، ورامين، پاكدشت، پرديس، شهريار، اسلام‌شهر و ... به شبكه متروي تهران تأكيد دارند و به طور جدي موضوع اتصال خطوط مترو به شهرهاي اقماري را به صورت مترو اتصال در برنامه خود قرار داده‌اند كه مورد حمايت شوراي اسلامي شهر تهران، شهرداري تهران و شركت متروي تهران قرار گرفته است.

بودجه ساخت مترو اتصال‌ها با تضمين بازپرداخت از درآمدهاي داخلي اين شهرها و دولت تأمين مي‌شود. با اتصال خطوط هشت‌گانه مترو به خطوط شهرهاي اقماري، وضعيت بسيار مناسبي براي شبكه حمل و نقل عمومي تهران فراهم مي‌شود.

اكنون توسعه مسير مترو از مهرشهر به هشتگرد در دست پيگيري و توسعه خط يك تا فرودگاه امام خميني (ره) و شهر جديد پرند در حال اجرا مي باشد. خط اتصال به ورامين نيز توسط هيأت دولت به تصويب رسيده و طبق اين مصوبه وزارت راه و شهرسازي و راه‌آهن جمهوري اسلامي متولي احداث اتصال خطوط مترو به ورامين مي‌باشد.

طبق برنامه‌ها، وضعيت موجود توسعه چند مركزي تهران بزرگ به همين صورت در آينده تقويت مي‌‌شود و توزيع نامتعادل جمعيّت شرق و غرب منطقه با كرج و اسلامشهر به عنوان دو منطقه با بيشترين جمعيّت حفظ خواهد شد.

اين وضعيت توسعه تهران بزرگ در طراحي شبكه ريلي شهري آينده تهران مدّنظر بوده است. بنابراين شش كريدور توسعه در نظر گرفته شده كه به طور بالقوه مي‌توانند از طريق شش دروازه اصلي به تهران متصل شوند.

اتصال به كرج هم اكنون از طريق خط حومه‌اي شماره پنج برقرار است. برخي تسهيلات موجود راه‌آهن مي‌تواند جهت تأسيس بخش حومه‌اي شبكه ريلي شهري آينده مورد استفاده مجدّد قرار گيرد.

 

 

 

4 خط سريع السير شبكه ريلي شهري بلندمدت تهران (نقشه قبل) طولي 179 كيلومتري در محدوده شهرداري تهران دارند. اين 4 خط استخوانبندي شبكه ريلي شهري بلندمدت تهران را در محدوده شهرداري تهران (سطح اول سرويس) مي سازند. خارج از محدوده شهرداري تهران اين خطوط همه كريدورهاي كرج، دماوند، ورامين، پاكدشت، اسلامشهر و شهريار را پوشش مي دهند (نقشه بعد).

 

 خطوط سريع السير براي بخش اصلي محدوده شهرداري تهران سرويس ريلي فراهم مي كنند و دسترسي سريع به مركز تجاري شهر را از شهرهاي اقماري فراهم مي كنند. خطوط سريع السير 1 و 2 مركز تجاري شهر را سرويس مي دهند در حالي كه دو خط ديگر سريع السير(3 و 4) آن را احاطه كرده اند. 4 خط سريع السير 6 تقاطع با هم دارند و به 11 ايستگاه تقاطعي اصلي در محدوده شهرداري تهران متصلند و هر خط سريع السير به هر 3 خط ديگر متصل شده است (نقشه بعد).

 

 

خطوط سريع السير 1 و 3 امكان انتقال مسافرين براي 4 خط شهري در محدوده جنوب شرقي را فراهم مي كنند و بنابراين مقاصد سفر متنوعي براي ساكنين پاكدشت و ورامين در محدوده شهرداري تهران ارائه مي دهند. به طرز مشابه، خطوط سريع السير 2 و 4 امكان ارتباط با 3 خط شهري را در محدوده جنوب غربي تهران فراهم مي كنند و در نتيجه طيف وسيعي ار مقاصد سفر را براي اهالي اسلامشهر و شهريار فراهم مي كنند.

خطوط سريع السير 1 و 2 كه مهمترين كريدورها را پوشش مي دهند خطوط جذابي با 800،000 مسافر در روز براي هر خط مي باشند. اين خطوط حداكثر حجم مسافر ساعت اوج 39،100 و 27،300 دارند. مجموع مسافر  روزانه خطوط 3 و 4 سريع السير برابر 350،000 تا 550،000 مي باشد در حالي كه مسافر بر كيومتر اين دو خط (14،100 و 7،700) در مقابل مسافر بر كيلومتر خطوط 1 و 2 (16،400 و 17،300) به مراتب كمتر است.

 

طبق مطالعه موجود خط 5 كرج از وضعيت موجود خود  كه كرج و مناطق 21 و 22 شهرداري تهران را پوشش مي دهد ادامه مي يابد و به درون محدوده شهرداري تهران با پوشش معابر، چهارراه ها و ميادين زير امتداد پيدا مي كند: بزرگراه جلال آل احمد، نصر (گيشا)، ميدان انقلاب، ميدان حر، ميدان راه آهن (مركز شهري موجود)، خيابان شوش، و ميدان بسيج (مركز شهري مصوب)، و نهايتاً اتصال به پاكدشت.

 

خط 2 سريع السير از كريدور شمال شرقي دماوند آغاز مي شود. مركز تجاري شهر را از شمال (ايستگاه حقاني) به جنوب (ميدان راه آهن) و قبل از سرويس دهي به كريدور غربي شهريار قطع مي كند. اين خط طراحي شده تا معابر و ميادين زير را پوشش دهد: قنات كوثر، بزرگراه وفادار، پارك جنگلي لويزان (مركز شهري مصوب)، ايستگاه حقاني (مركز شهري موجود)، بزرگراه آفريقا، ايستگاه بهشتي، خيابان قرني، ميدان فردوسي، خيابان فردوسي، ايستگاه امام خميني (مركز شهري موجود)، خيابان وحدت اسلامي، ميدان راه آهن (مركز شهري موجود)، ميدان معلم، حريم راه آهن تهران ـ تبريز و نهايتاً شهريار.

خط سريع السير 3 از شمال غربي تهران در محدوده كن آغاز مي شود و سپس محدوده مركز تجاري شهر را احاطه كرده و نهايتاً به كريدور جنوب شرقي ورامين متصل مي شود. اين خط براي سرويس دهي به محدوده هاي زير طراحي شده است: كن، جنت آباد، بلوار ميرزا بابايي، ميدان پونك (مركز شهري مصوب)، بلوار ايوانك، ميدان صنعت، بزرگراه همت، ايستگاه حقاني، (مركز شهري موجود)، سبلان شمالي و جنوبي، فرودگاه دوشان تپه (مركز شهري مصوب)، بزرگراه شرق، ميدان محلاتي، ميدان دولت آباد. شهر ري (مركز شهري موجود) و نهايتاً ورامين.

خط سريع السير 4 از شمال شرق در محدوه ازگل آغاز و با تقاطع محدوده شمالي شهر با جهتي شرقي ـ غربي و سپس تغيير مسير با سمت جنوب تا رسيدن به كريدور جنوب غربي اسلامشهر ادامه مي يابد. اين خط معابر و ميادين زير را پوشش مي دهد: ازگل (مركز شهري مصوب)، بلوار لواساني، ميدان تجريش (مركز شهري موجود)، خيابان وليعصر، نمايشگاه بين المللي (مركز شهري موجود)، بلوار پونك باختري، ميدان پونك (مركز شهري مصوب)، بزرگراه اشرفي اصفهاني، فلكه دوم صادقيه، بزرگراه جناح، ميدان آزادي (مركز شهري مصوب)، بزرگراه سعيدي، ميدان معلم (مركز شهري مصوب) بلوار معلم، تقاطع بزرگراه ساوه ونهايتاً اسلامشهر.

كليه اطلاعات و آمار مرتبط با خطوط سريع السير 1 تا 4 به شرح جدول بعد مي باشد.

 

 

 

مشخصات خطوط سريع السير پيشنهادي در مطالعه بلندمدت توسعه حمل و نقل عمومي ريلي تهران و ساير اطلاعات تكميلي

 (تنها طول تا حومه ارائه شده و ساير شاخصها در محدوده شهرداري تهران ملاك است)

شماره خط

سريع السير 1

سريع السير 2

سريع السير 3

سريع السير 4

مجموع شبكه سريع السير

مجري ساخت كليه خطوط سريع السير

مجري خطوط سريع السير و اتصال به شهركهاي اقماري تهران بزرگ

طول

120

98

78

77

373

تعداد ايستگاه

15

18

15

15

61

بهره بردار كليه خطوط سريع السير

شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه

تعداد ايستگاههاي تبادلي

5

7

10

8

30

تعداد ايستگاههاي تقاطعي اصلي

5

5

4

3

11

نهاد تصويب كننده ساخت خطوط سريع السير

داراي تصويبيه مورخ خرداد 87 از شوراي اسلامي شهر تهران و در حال حاضر بدون تصويب توسط شورايعالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور

متوسط فاصله ايستگاهها‌ (كيلومتر)

3.2

2.5

2.9

2.7

2.825

سرعت تجاري

64

58

57

55

 

سرفاصله (دقيقه)

3

4

8

5

 

تعداد قطار مورد نياز

33

26

14

19

92

 

 

تعداد واگن در قطار

8

8

5

6

 

 

 

مساحت دپو (هكتار)

16

13

3

6

38

 

 

وضعيت قرارگيري ارتفاعي (طول به كيلومتر)"

سطحي

4.2

16.2

6.1

1.1

27.6

 

 

ارتفاعي

0

10.8

0

10.3

21.3

 

 

زيرزميني

24.8

19

37.9

27.25

108.85

 

 

تعداد ايستگاههاي واقع در

سطح

0

5

1

0

6

 

 

ارتفاع

0

3

0

3

6

 

 

زيرزمين

9

9

14

11

43

 

 

هزينه ها (ميليون دلار سال 1385)

زير ساختها

1165.6

1229.1

1787.3

1451.2

5633.2

 

 

سيستم

414.2

575.9

629.7

537.2

2157

 

 

ناوگان

290.4

228.9

77

125.4

721.7

 

 

مجموع

1870.2

2033.9

2494

2113.7

8501.9

 

 

مسافر سوار شده در ساعت اوج

86000

78000

33000

56000

253

 

 

حداكثر مسافر ساعت اوج در يك جهت

39100

27300

8700

18800

 

 

 

مسافر روزانه (ميليون)

0.84

0.78

0.34

0.54

2.5

 

 

مسافر ـ كيلومتر در ساعت اوج (1000*)

1835

983

322

659

 

 

 

مسافر بر طول خط ( كيلومتر)

16400

17300

7700

14100

 

 

 

مسافر ـ كيلومتر بر طول خط

30300

21400

7400

15300

 

 

 

متوسط زمان سفر براي هر مسافر‌(دقيقه)

21

14

10

12

 

 

 

متوسط فاصله طي شده توسط هر مسافر (كيلومتر)

21.7

13

9.7

11.9

 

 

 

متوسط ضريب استفاده (مسافر بر ظرفيت قطارها)

0.6

0.42

0.15

0.31