Menu
EN

نمایش مقاله

مديرعامل شركت مترو تهران اعلام كرد: حمايت‌هاي بدون پول دولت در راه مترو
اخبار 1396/11/25 print

image
مديرعامل شركت مترو تهران گفت: با حمايت‌هاي دولت 4 هزار ميليارد تومان براي توسعه خطوط مترو در قالب اوراق مشاركت اختصاص يافته است.

مديرعامل شركت مترو تهران گفت: با حمايت‌هاي دولت 4 هزار ميليارد تومان براي توسعه خطوط مترو در قالب اوراق مشاركت اختصاص يافته است.
علي امام، درباره توسعه مترو تهران اظهار داشت:‌ منابعي كه از سطح شهرداري تهران و دولت براي توسعه مترو تأمين مي‌شود، رقم‌هاي بسيار متفاوتي است.
وي ادامه داد: در بودجه مصوب سال جاري 2 هزار و 300 ميليارد تومان به مترو تهران اختصاص داده بودند در صورتي كه بودجه‌اي كه دولت براي توسعه خطوط مترو تهران در مجلس مصوب كرده بود 108 ميليارد تومان بوده است.

دولت كمتر از 50 درصد تعهداتش را انجام داد

مديرعامل شركت مترو تهران ادامه داد:‌ از 108 ميليارد تومان مصوب دولت نيز تا كنون كه 48 ميليارد تومان آن يعني كمتر از 50 درصد به سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده شده است، البته اين به دليل محدوديت‌هايي است كه دولت دارد و براي ما نيز قابل درك است.

وي افزود: با توجه به شرايط و هزينه‌هايي كه وجود دارد براي تكميل خطوط مترو به منابع ديگري نيز فكر مي‌كنيم كه يكي از آنها فروش اوراق مشاركت است كه ظرفيت خيلي خوبي است و در دستور كار شهرداري و دولت قرار گرفته است.

اختصاص 4 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت براي مترو تهران

امام ادامه داد: ‌امسال در بودجه سال 96 كشور 5 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت براي توسعه حمل و نقل ريلي درون‌شهري پيش‌بيني شده بود كه 4 هزار ميليارد تومان آن اخيراً به مترو تهران اختصاص يافت و در روزهاي گذشته مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران را در خصوص اوراق مشاركت را دريافت كرديم.

مديرعامل شركت مترو تهران افزود: بنابراين 2 هزار ميليارد تومان براي خط 6 و 2 هزار ميليارد تومان ديگر براي خط 7 مترو تهران اختصاص يافته است تا بر اساس مجوزهاي لازم و مكاتبات صورت گرفته از سوي وزارت كشور و بانك مركزي و همين طور سازمان برنامه و بودجه ديگر مراحل آن انجام شود.

وي افزود: دولت براي سال آينده نيز در بودجه اوراق مشاركت در نظر گرفته است و در تبصره 4 لايحه پيشنهادي بودجه پيش‌بيني كرده است 8 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت اختصاص دهد كه 4 هزار ميليارد تومان آن سهم كلانشهرها براي توسعه مترو است.

امام افزود: وقتي منابع درآمدي دولت و شهرداري در شرايط محدود است، بايد به سراغ اين چنين منابع پيش برويم.

مديرعامل شركت مترو تهران با اشاره به اينكه سال 95 هم مترو تهران هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت دريافت كرده بود،‌گفت: ما در حد توان از اين ظرفيت به خوبي استفاده خواهيم كرد.

بودجه سال آينده مترو كمتر از بودجه سال جاري

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه در مديريت گذشته اولويت اصلي توسعه حمل و نقل عمومي با محوريت مترو بوده است، آيا اين اولويت نيز در مديريت جديد ديده مي‌شود،‌گفت: چند اولويت اول مديريت شهري دارد كه يكي از آنها حمل و نقل عمومي و توسعه مترو و اتوبوسراني است. در بودجه سال 96، به مترو تهران 2 هزار و 300 ميليارد تومان اختصاص داده بودند و براي امسال نيز 1765 ميليارد تومان پيشنهاد دادند و مديريت ارشد شهري به درآمدهاي مترو در بخش كلان نگاه كرده است كه يكي از آنها اوراق مشاركت است.

امام ادامه داد: در بودجه پيشنهادي سال 97 خريد واگن براي مترو تهران ديده شده است كه مرجع خريد آن شركت بهره‌برداري مترو است.

مديرعامل شركت مترو تهران ادامه داد: با حمايت و پيگيري‌هايي كه از سوي مديريت شهري، دولت و مجلس صورت گرفته است، اميدواريم با شرايط بهتري بتوانيم به اوراق مشاركت دسترسي پيدا كنيم و موانع قبلي پيش‌روي ما نباشد.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر پرداخت مطالبات شهرداري از سوي دولت گفت: بيشتر از موضوع ديون بايد تكيه به حمايت دولت و مجلس كنيم. با استفاده از اوراق مشاركت كه همراهي وزارت كشور، سازمان برنامه و بودجه، بانك مركزي و ديگر اركان را مي‌طلبد مي‌توانيم اقدام‌هاي خوبي را در مترو انجام دهيم.

امام بيان داشت: ما مي‌توانيم از طريق فاينانس كه باز نياز به همراهي دولت و دستگاه‌هاي زيرمجموعه آن از جمله بانك مركزي، وزارت اقتصاد و وزارت كشور دارد، حمايت و پشتيباني شويم و در اين خصوص نيز اقدامات خوبي صورت خواهد گرفت.

3 فاينانس به ارزش 1226 يورو

مديرعامل شركت مترو تهران درباره وضعيت فاينانس‌هاي مترو نيز گفت:‌ در سال‌هاي گذشته 3 فاينانس اجرايي شده است كه به جهاتي در نيمه راه مانده است كه سرجمع آن 1226 هزار يورو براي خطوط 3، 6 و 7 مترو است، لذا همراهي و همگامي دولت با مديريت شهري مي‌تواند در اوراق مشاركت و استفاده از فاينانس نمود پيدا كند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا دولت حمايت‌هاي بدون پول انجام مي‌دهد،‌گفت: اين موارد نيز پول محسوب مي‌شود و اين قابل درك است كه دولت در شرايط خاصي در تأمين منابع مالي وجود دارد و بايد اولويت‌هاي دولت نيز در نظر گرفته شود.

امام در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه پرداخت ديون دولت با واگذاري اوراق مشاركت تهاتر مي‌شود، گفت: خير. ديون دولت به شهرداري نيز بعد از اينكه عدد آن شفاف شود و اختلاف نظر نباشد اگر دولت محدوديت نداشته باشد پرداخت خواهد كرد؛ البته اينكه دولت ضمانت اوراق مشاركت را دارد يك اقدام خوب بوده است.

مديرعامل شركت مترو تهران درباره پيگيري مطالبات شهرداري از سوي دولت نيز گفت: معاونت مالي و اقتصاد شهري متولي اين موضوع است و فعلاً تكليفي برعهده ما نيست.

وي در خصوص دلايل كاهش كار در مترو، گفت: دليل كاهش سرعت كار اين است كه در سال‌هاي اخير شهرداري تهران با بيش از 4 سال ركود در مسكن و ساخت و ساز مواجه بوده است و منابع درآمدي شهرداري تهران بغرنج‌تر مي‌شد. در دو سال اخير نيز هر اقدامي در مترو تهران انجام مي‌شد، بخش مهمي از آن متكي به منابع و تسهيلات بانك شهر بوده است و رقم سنگين 15 هزار ميليارد تومان شهرداري تهران در مترو و پروژه‌هاي ديگر از بانك شهر تسهيلات گرفته است ولي آن طور كه همكاران بانك شهر مي‌گويند نتوانسته است به موقع به تعهدات خود عمل كند.

امام خاطرنشان كرد: اخيراً معاونت مالي شهرداري تهران با اقداماتي كه انجام داده است توانسته بخشي از مطالبات بانك شهر را پرداخت كند تا بتوانيم مجدداً تسهيلات لازم را دريافت كنيم و بخشي از علت كم‌كاري نيز اين است كه نمي‌توانستيم از بانك شهر كمكي را دريافت كنيم.

كار در مترو تهران به كندي پيش مي‌رود

مديرعامل شركت مترو تهران افزود: در حال حاضر نمي‌توان عنوان كرد كه كار در مترو تهران متوقف شده است ولي سرعت آن آنطور كه بايد نيست.

وي ادامه داد:‌ خط 6 و 7 مترو نيمه‌تمام است كه در اين خطوط پيمانكاران فعال هستند ولي سرعت مدنظر را نداريم و فعاليت‌هاي ما آن طور كه بايد نيست و اميدوارم به زودي سرعت لازم را ايجاد كنيم.

امام ادامه داد:‌ بانك شهر با توافقات صورت گرفته محدوديت‌هاي گذشته را ندارد و بخش كوچكي از بدهي شهرداري به بانك شهر در قالب املاك تهاتر شده است و از سوي ديگر بانك شهر توانست تعهدات جديدي را بپذيرد كه براي مترو تهران تسهيلات جديدي را داشته باشد و در حال حاضر بر اساس توافقات به نتيجه قطعي رسيده‌ايم.

مديرعامل شركت مترو تهران تأكيد كرد: بايد هفته‌اي 35 ميليارد تومان به پيمانكاران خطوط6 و 7 مترو پرداخت شود.

بهره‌برداري از خطوط 6 و 7 مترو تا پايان سال 97

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه خطوط 6 و 7 مترو چه زماني به بهره‌برداري مي‌رسد،‌ گفت: خط 6 و 7 را بر اساس منابعي كه به آن تزريق شود به بهره‌برداري خواهيم رساند و اين امكان از جهت توان فني شركت مترو و پيمانكاران وجود دارد كه تا پايان سال 97 هر دو خط را به بهره‌برداري برسانيم و اين اقدام ما از نظر زيرساختي است، ولي اينكه ناوگان به اين خطوط به اندازه كافي اضافه شود، بحث ديگري است.

امام ادامه داد: خط 6 مترو از نظر فيزيكي حدود 89 درصد پيشرفت داشته است ولي از نظر تجهيزاتي تنها 10 درصد پيشرفت كرده است. خط  7 مترو نيز كه 27 كيلومتر است، 60 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

مديرعامل شركت مترو تهران درباره كمبود ناوگان در مترو نيز گفت:‌ كمبود ناوگان سبقه تاريخي دارد و بخشي از سهام شركت واگن‌سازي تهران متعلق به مترو است كه مي‌توان از اين ظرفيت به خوبي استفاده كرد تا بتوانيم بخشي از ناوگان مورد نياز را از اين طريق تأمين كنيم، ولي منابع مالي محدودي نيز در اين خصوص داريم.

وي ادامه داد: اتفاقي كه در سال گذشته تا الان افتاده اين است كه دولت مصوبه‌اي داشت مبني بر اينكه 2 هزار واگن را خريداري و در اختيار مترو كلانشهرها قرار دهد. پروسه طولاني اداري آن انجام شد و در مقطعي كه قرار داريم براي 630 واگن مرحله اول مناقصه برگزار شد كه 3 مجموعه شركت كردند و پيشنهادات مورد بررسي قرار گرفت و در حال حاضر شركت واگن‌سازي تهران اسناد فني آن توسط وزارت كشور در حال بررسي است و اميدواريم به زودي برنده مناقصه مشخص شود تا بتوانيم اين تعداد از واگن‌ها را به حمل و نقل ريلي اضافه كنيم و اميدواريم 1400 واگن ديگر نيز مراحل اداري آن با سرعت بيشتري طي شود تا سريع‌تر به نتيجه برسيم.

امام ادامه داد: خريد هزار واگن را نيز از طريق شركت بهره‌برداري مترو در حال پيگيري هستيم كه اگر بتوانند منابع آن را تأمين كنند اين اتفاق هم خواهد افتاد.

مديرعامل شركت مترو تهران افزود: ‌از 2 هزار واگني كه وزارت كشور در حال تهيه آن است، حدود هزار واگن براي تهران و هزار واگن ديگر نيز براي ديگر كلانشهرهاي كشور است كه با توجه به اينكه مترو ساير كلانشهرها به اندازه تهران تكميل نشده است بنابراين شهر تهران بيشتر از اين ظرفيت استفاده خواهد كرد.

وي افزود: پيش‌بيني مي‌كنيم تا آذر ماه سال 97، 14 رام قطار به خطوط مترو تهران اضافه شود.

امام در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چند درصد بودجه 97 به مترو اختصاص يافته است گفت:‌10 درصد بودجه 97 به مترو اختصاص يافته است و در سال‌هاي 95 و 96 نيز بيشتر از 15 تا 20 درصد سهم مترو از بودجه نبوده است.

12 خط مترو براي تهران طراحي شده است

مديرعامل شركت مترو تهران با اشاره به اينكه آيا برنامه‌اي براي راه‌اندازي خطوط جديد در مترو تهران داريد،‌ گفت:‌ بر اساس طرح جامع حمل و نقل تهران بايد خطوط 8 و 9 هم در دستور كار قرار بگيرد. فرودگاه امام خميني (ره) به اشتباه به عنوان خط 8  نامگذاري شده است. در طرح مصوب سال 96، 12 خط براي تهران طراحي شده است كه تا كنون 4 خط آن به بهره‌برداري كامل رسيده است و خط 5 نيز خط اصلي تهران نيست.

وي افزود: ‌در خط 5 بايد از صادقيه تا كرج و از صادقيه تا پاكدشت نيز خطوط مترو ايجاد شود كه اصلاً در اين زمينه اقدامي صورت نگرفته است.

امام افزود:‌ خط 6 و 7 سال آينده راه‌اندازي مي‌شود و براي خط 8 و 9 نيز بايد تأمين منابع مالي آن انجام شود و ما ظرفيت اوراق مشاركت را براي خطوط 6 و 7 در نظر گرفته‌ايم و اميدواريم بتوانيم براي خطوط 8 و 9 نيز از فاينانس استفاده كنيم.

مديرعامل شركت مترو تهران در خصوص خط 8 و 9 در كجا قرار دارد، گفت:‌ خط 8 هسته مركزي تهران را به شكل حلقه پوشش مي‌دهد به شكلي كه در ميدان بسيج، ميدان رسالت و ونك تكميل مي‌شود.

در خطوط مترو حومه اقدام اساسي صورت نگرفته است

وي درباره مترو حومه نيز اظهار داشت:‌ در سال‌هاي اخير دولت 2 مترو حومه را براي شهرداري تهران و مترو مكلف كرده است كه يكي از آنها خط پرند است كه تا كنون 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و خيلي فعال نيست و ديگري خط اسلامشهر است كه اقدام اساسي در آن صورت نگرفته است و دولت بايد نسبت به تأمين منابع آن اقدام كند.

امام افزود:‌ در سال 96 و سال جاري براي خطوط مترو پرند 28 ميليارد تومان اختصاص داده بودند و هر چقدر تا پايان سال براي اين خط تخصيص يابد انجام خواهيم داد.

مديرعامل شركت مترو تهران بيان داشت: ‌براي خط مترو اسلامشهر نيز 20 ميليارد تومان اختصاص داده شده است كه تا كنون ريالي از آن پرداخت نشده است و شهرداري اسلامشهر نيز پيگير اين موضوع است.

وي با اشاره به اينكه مترو حومه‌اي براي تهران بسيار نياز است،‌ گفت: شهرستان پرند 150 هزار نفر ساكن دارد و در شهرهاي اقماري اكثراً محل كارشان در تهران است و اين بار در جاده‌هاي منتهي به تهران اضافه مي‌شود و موجب آلودگي هوا و ترافيك خواهد شد.

امام با اشاره به اينكه براي مترو حومه‌اي قرار نيست دولت بودجه‌اي را اختصاص دهد‌، گفت: اگر دولت فكري به حال قطارها نكند، سال‌هاي سال نمي‌توان اميدوار بود مترو به نتيجه‌اي برسد.

مديرعامل شركت مترو تهران خاطرنشان كرد: در سمت پرديس نيز اقدامي براي مترو صورت نگرفته است.

وي درباره مترو پرند نيز گفت: مترو پرند از فرودگاه امام آغاز مي‌شود كه تا كنون ريل‌گذاري نيز شده است و 60 درصد كار نيز باقي مانده است.

ايجاد شركت حمل و نقل حومه‌اي

امام افزود: دولت و وزارت راه و شهرسازي به دنبال ايجاد شركت حمل و نقل ريلي حومه‌اي است كه در حومه تهران و كلانشهرها پروسه اداري احداث مترو را انجام دهد و اين نياز را از اين جهت احساس كردند كه توجه بيشتري به مترو داشته باشند و بودجه آن به موقع اختصاص يابد و ما اميدواريم هر چه زودتر اين شركت راه‌اندازي شود تا به داد مردم حومه كلانشهرها برسد.

مديرعامل شركت مترو تهران درباره خط 6 مترو تهران نيز گفت: اميدواريم 10 كيلومتر از خط 6 تا شهريور ماه افتتاح شود كه اين 10 كيلومتر از ايستگاه دولت‌آباد تا ميدان امام حسين (ع) با 4 ايستگاه است كه براي مردم جنوب شهر گشايش خوبي است و خط 7 مترو نيز در بهار سال آينده و در ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد مجدداً بازگشايي خواهد شد.

وي افزود: 14 رام قطار كه 98 واگن است تا آذر ماه سال 97 نيز وارد ناوگان حمل و نقل ريلي مي‌شود.

امام بيان داشت:‌ اگر مترو تهران با 8 خط اصلي و 4 خط اكسپرس به بهره‌برداري برسد 45 درصد از حمل و نقل مسافر را برعهده خواهد داشت و بايد منابع لازم در اين خصوص اختصاص يابد.

مديرعامل شركت مترو تهران بيان داشت: در صورتي كه منابع لازم تأمين شود، پرونده مترو تهران را مي‌توان نهايتاً تا 6 سال آينده بست.

وي بيان داشت:‌ هنگامي كه شهروندان از منزل خارج مي‌شوند با طي كردن 500 متر بايد به اولين ايستگاه اتوبوس و يا مترو برسند و اميدواريم تا سال 1400 به نكته قابل قبولي در اين خصوص برسيم و اميدواريم در دوره جديد مديريت شهري بيشتر خطوط توسعه يابد و بتوانيم ظرفيت مترو را بالا ببريم.

امام بيان داشت: اقدامي كه اخيراً شركت بهره‌برداري مترو انجام داده است كاهش سرفاصله ورود قطار به ايستگاه است. تكميل پايانه‌ها در مترو بسيار مهم است و جايگاه خاصي را دارد در حال حاضر خط 3 مترو فاقد پاركينگ و پايانه است و در خط 4 نيز فقط پاركينگ راه‌اندازي شده است.

مديرعامل شركت مترو تهران درباره نبود پله برقي و آسانسور در بعضي از ايستگاه‌هاي مترو افزود: بعضي از اين ايستگاه‌ها در گذشته مورد بهره‌برداري قرار گرفته است و جايگاه آسانسور و پله برقي ديده نشده است كه با يك تيم در حال بررسي اين ايستگاه‌ها هستيم تا بتوانيم خدمات رفاهي لازم را به شهروندان ارائه دهيم.

وي خاطرنشان كرد: در مديريت گذشته مشاوران عملكرد خاصي را نداشتند و از مجموعه خارج شدند ولي مجدداً اين مشاوران فرا خوانده شدند تا بررسي‌هاي لازم را در خصوص ايستگاه‌هاي مترو انجام دهند.

امام درباره نصب ديواره‌هاي حائل (PSD)، گفت: از گذشته بحث آن مطرح بوده است و اعضاي شورا نيز مباحثي در اين خصوص مطرح كرده‌اند و تا جايي كه بنده مي‌دانم شركت بهره‌برداري مترو تهران دنبال اين موضوع بوده است و با تأمين‌كنندگان نيز جلساتي داشته است و اگر اين اقدام متكي به منابع باشد در اولويت نيست مگر اينكه تأمين‌كنندگان توافق‌هاي لازم را با شركت مترو داشته باشند.

 



به این خبر امتیاز دهید.rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.